Ήρθε η ώρα να αλλάζουμε λάδι στη μηχανή? Γιατί είναι τόσο σημαντικό και πως καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να γίνει άμεσα? Το λάδι είναι μείζονος σημασίας για κάθε κινητήρα. Η δουλειά του είναι να μειώνει τις τριβές μεταξύ των κινούμενων μερών. Χωρίς αυτό, το μοτέρ καταστρέφεται, γι’ αυτό ο οδηγός οφείλει να τα ελέγχει σε τακτικά διαστήματα και όχι να περιμένει πότε θα γίνει το επόμενο service. Δεν αποκλείεται να χρειάζεται συμπλήρωμα, μιας και κάτι τέτοιο μπορεί να είναι φυσιολογικό και να μην πρόκειται για μηχανική βλάβη.
Λιπαντικά των κινητήρων
Τα λιπαντικά των κινητήρων δεν είναι όλα τα ίδια, γιατί κάθε μοντέλο θέλει το κατάλληλο λάδι, ανάλογα και με τις συνθήκες οδήγησης και τις θερμοκρασίες του περιβάλλοντος. Υπάρχουν τα ορυκτέλαια, τα ημισυνθετικά και στα συνθετικά, με τα δύο τελευταία να χρησιμοποιούνται περισσότερο. Ο δείκτης ιξώδους (π.χ. 10W40) δείχνει πόσο παχύρρευστο ή λεπτόρρευστο είναι ένα υγρό. Σε κάθε περίπτωση ο οδηγός ακολουθεί πιστά τις οδηγίες του κατασκευαστή. Αυτές αναγράφονται στο βιβλίο χρήσης ή service και δεν κάνει πειραματισμούς. Εννοείται ότι απαγορεύεται να ανακατεύονται διαφορετικά λιπαντικά στον κινητήρα.
Διαστήματα αλλαγών των λαδιών
Τα διαστήματα αλλαγών εξαρτώνται από τον τύπο του λιπαντικού και τις συνθήκες οδήγησης. Όταν για παράδειγμα οδηγείται συνέχεια στην πόλη ή σε πιεσμένους ρυθμούς, τότε το λάδι θα πρέπει να αντικαθίσταται πιο συχνά. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα εμφανίζεται σχετική ένδειξη στο trip computer του πίνακα οργάνων, όπου αναγράφεται σε πόσα χιλιόμετρα θα γίνει αλλαγή.
Αν ο κινητήρας λειτουργεί φυσιολογικά και παρατηρήσετε ότι ανάμεσα από τα service χρειάζεται συμπλήρωμα λαδιού, μην ανησυχήσετε. Ανατρέξτε στην ενότητα «Έλεγχος λαδιού κινητήρα», όπου ο κατασκευαστής ενδέχεται να αναφέρει ότι χρειάζεται συμπλήρωμα έως και 1 λίτρο κάθε 5.000 χλμ. Επίσης, όταν ένας κινητήρας δεν έχει ακόμα στρωθεί μπορεί να κάψει λάδι, ενώ θα φτάσει τα κανονικά επίπεδα μετά από 5.000 χλμ. (γι’ αυτό πάντα διαβάζουμε το εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου και δεν το ξεχνάμε στο ντουλαπάκι).
Στην περίπτωση όμως που ο κινητήρας καίει περισσότερο λάδι από φυσιολογικό και από την εξάτμιση βγαίνει λευκός καπνός με αποπνικτική μυρωδιά, τότε υπάρχει πρόβλημα. Αυτό συνήθως συμβαίνει γιατί έχουν φθαρεί τα δακτυλίδια ή ελατήρια εμβόλων, ή οι τσιμούχες των βαλβίδων. Δεν αποκλείεται η απώλεια λαδιού να προκαλείται από χαλασμένη ροδέλα του κάρτερ, από μη σωστή τοποθέτηση της ροδέλας ή του φίλτρου λαδιού.
Έλεγχος για το λάδι στη μηχανή
Ο έλεγχος του λαδιού δεν απαιτεί γνώσεις μηχανικού, αφού μπορεί να γίνει εύκολα από τον οδηγό. Βασικές προϋποθέσεις είναι το όχημα να βρίσκεται σε επίπεδη επιφάνεια και αν ο κινητήρας λειτουργούσε πριν, να παραμείνει σβηστός για 10 λεπτά. Αυτό γίνεται ώστε να αποστραγγιστεί το λάδι στο κάρτερ - να καθίσουν τα λάδια. Κατόπιν, αφαιρέστε το δείκτη στάθμης (συνήθως το πάνω μέρος του έχει κίτρινο χρώμα). Σκουπίστε τον με ένα καθαρό πανί. Επανατοποθετήστε τη βέργα και αφαιρέστε τη ξανά για να ελέγξετε τη στάθμη του λαδιού. Εάν βρίσκεται στην ελάχιστη ένδειξη, συμπληρώστε αμέσως λάδι. Ποτέ δεν βάζουμε παραπάνω λάδι από αυτό που ορίζει ο κατασκευαστής γιατί τότε θα προκαλέσουμε πρόβλημα στον κινητήρα.
Κάντε μόνοι σας το συμπληρωμα με λάδι στη μηχανή
Ξεκινήστε ελέγχοντας ότι το λιπαντικό σας είναι κατάλληλο για τον κινητήρα σύμφωνα με τις συστάσεις του κατασκευαστή. Μπορείτε πάντα να ελέγξετε το εγχειρίδιο χρήσης για περισσότερες λεπτομέρειες. Ξεβιδώστε απαλά το καπάκι του δοχείου για να προσθέσετε λίγο λάδι. Ελέγξτε ξανά τη στάθμη του και επαναλάβετε μερικές φορές μέχρι το λάδι να φτάσει στο μέγιστο σημείο, χωρίς να το υπερβεί και στη συνέχεια επανατοποθετήστε το καπάκι στο δοχείο.
Τώρα μπορείτε να οδηγήσετε με ασφάλεια!
5 σημάδια που δείχνουν ότι χρειάζεται αλλαγή λαδιών
Χρώμα λαδιού
Είναι καλό να τσεκάρεις κάθε τόσο όχι μόνο τη στάθμη αλλά και το χρώμα του λαδιού. Στην αρχή είναι διαυγές και ανοιχτό καφέ, ενώ όσο περνάει ο καιρός γίνεται μαύρο και πιο πυκνό. Βάλε μια σταγόνα λάδι στο δάκτυλό σου και τρίψε το με ένα άλλο δάκτυλο. Αν νιώσεις σωματίδια μέσα στο λάδι σημαίνει ότι δεν είναι πια καθαρό και πρέπει να αντικατασταθεί. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο το λάδι αρχίζει να γίνεται μαύρο, οπότε οι ειδικοί συνιστούν έλεγχο μια φορά το μήνα. Αν το λάδι είναι πολύ σκούρο και πηχτό, έχει έρθει η ώρα για αλλαγή.
Θόρυβος κινητήρα
Κανείς άλλος πέρα από εσένα δεν γνωρίζει καλύτερα τον ήχο που παράγει όχημά σου. Το φρέσκο λάδι δημιουργεί ένα προστατευτικό φίλμ μεταξύ των μεταλλικών μερών του κινητήρα. Όταν χαθεί μεγάλο μέρος της λιπαντικής ικανότητας, τα μέταλλα θα αρχίσουν να τρίβονται περισσότερο και ο ήχος του κινητήρα θα είναι διαφορετικός και πιο δυνατός.
Προειδοποιητική λυχνία στο καντράν
Τα αυτοκίνητα και οι σύγχρονες μηχανές είναι εξοπλισμένες με αισθητήρες και σε ενημερώνουν με προειδοποιητική λυχνία, όταν η στάθμη του λαδιού είναι χαμηλή. Αν ανάψει η λυχνία, πρέπει άμεσα να τσεκάρεις τη στάθμη λαδιού και να συμπληρώσεις μέχρι να φτάσει σε φυσιολογικό επίπεδο. Μην το αμελήσεις, γιατί υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να ανεβάσει υψηλή θερμοκρασία ο κινητήρας και τελικά να κολλήσει.
Δείτε ακόμα τι σημαίνει το κάθε λαμπάκι στο καντράν του αυτοκινήτου.
Η στάθμη του λαδιού πέφτει
Αν έλεγξες τη στάθμη λαδιού και συμπλήρωσες όσο χρειάζεται, όμως παρατηρείς ότι η στάθμη συνεχίζει να πέφτει, τότε υπάρχει πρόβλημα. Αν δεν δεις κάποια διαρροή, τότε ο κινητήρας καταναλώνει λάδι. Αυτό σημαίνει ότι το λάδι περνάει από τα ελατήρια του πιστονιού, εισέρχεται στον θάλαμο καύσης και καίγεται μαζί με το καύσιμο. Μια ένδειξη για αυτό θα είναι και ο καπνός που μάλλον θα βγαίνει από την εξάτμιση. Κλείσε άμεσα ραντεβού με το συνεργείο για να αποφύγεις περαιτέρω βλάβη.
Δεν θυμάσαι πότε έγινε η τελευταία αλλαγή λαδιών
Οι κατασκευαστές συνιστούν αλλαγή τουλάχιστον μια φορά το χρόνο και ο μηχανικός που έχει αναλάβει το όχημά σου, θα ξέρει πότε πρέπει να γίνει η επόμενη αλλαγή λαδιών. Αν πάλι αλλάζεις μόνος σου τα λάδια, είναι καλό να σημειώνεις την ημερομηνία και τα χιλιόμετρα για να μπορείς να έχεις σωστή εικόνα. Αν δεν θυμάσαι πότε έκανες την τελευταία αλλαγή, τότε μάλλον έχει περάσει αρκετός καιρός και έχει έρθει η ώρα για την επόμενη.